Fungerar allt på mobilerna som säljs? Hur lång garanti lämnas? Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna om våra tjänster!
Alla mobiler och surfplattor vi säljer är fullt fungerande och är grundligt testade på över 50 punkter.
Produkter som säljs i vår "fyndhörna" har diverse defekter, framförallt kosmetiska, vilka är tydligt markerade.
Vi genomför noggranna stöldspärrskontroller på samtliga enheter i samarbete med polisen. Innan vi erbjuder dem till försäljning återställer vi alltid mjukvaran till fabriksinställningarna och ger varje telefon en omsorgsfull rengöring.
Vi reparerar enheter som är skadade, eller i övrigt defekta, eller om vi bedömer att en reservdel kräver ersättning för att denna skall fungera korrekt.
Vanligtvis ersätter vi delar som t.ex. batteri och bildskärm. Våra reservdelar är inte alltid original, men uppfyller samma höga kvalitetsstandard, och dessutom har ni alltid en generös garanti om 12 månader, så att ni kan känna er trygga med produkterna ni köper hos oss.
När det kommer till batteriet i er produkt, betraktar vi det som en förbrukningsvara, och vår garanti gäller då istället i 6 månader. Ni kan förvänta er att batteriet ska räcka för normal användning under en hel dag. Vi står vid er sida för att se till att produkten fungerar felfritt under garantiperioden.
I de allra flesta fallen har mobilerna sitt ursprung i Sverige. Det är dock viktigt att notera att det förekommer undantag. Ibland köper vi mobiltelefoner från andra EU-länder.
För iPhone-enheter från andra länder inom EU kommer du inte att märka någon skillnad när du använder dem i Sverige. De fungerar smidigt och problemfritt här.
Det är värt att notera att vissa Samsung-telefoner inte stöder Samsung Pay om de kommer från ett annat land. Däremot kan du alltid använda Google Pay som ett alternativ. Om du är osäker på om den mobil du överväger att köpa är av svensk härkomst eller kommer från ett annat land, är det enklast att kontakta vår kundtjänst eller butiken direkt där du ser att enheten finns i lager. Vi hjälper gärna till med att klargöra detta för dig. Din nöjdhet är vår prioritet.
Enligt tillverkarens specifikationer är många modeller av mobiltelefoner vattentäta. De mobiler vi erbjuder till försäljning kan dock ha genomgått en renoveringsprocess där vi har ansträngt oss för att återställa deras ursprungliga vattentäthet. Det är viktigt att notera att vi inte kan erbjuda någon garanti för att de mobiler du köper från oss fortfarande är vattentäta. Vi strävar efter att erbjuda högkvalitativa produkter, men det är alltid en bra idé att vara försiktig med elektroniska enheter när det kommer till vattenexponering för att minimera riskerna.
Ni kan alltid välja att lägga till en kostnadsfri laddkabel med standardlängd 1 meter (icke-original, men fullt kompatibel). Vi förpackar även mobilen i våra egna snygga kartonger, så den ser fin ut om du skulle vilja ge den i present till någon. Till enheter med SIM-kort skickar vi även med ett litet verktyg för att öppna SIM-kortsfacket.
Vi skickar inte med hörlurar eller strömadapter. Självklart går det att köpa till detta till väldigt förmånliga priser.
Eftersom vi köper de allra flesta produkterna av privatkunder är det dessvärre svårt att avgöra när en specifik sådan kan bli tillgänglig.
Originalkartongen ingår enbart om produkten säljs som "ny i kartong", men inte annars.
Ni kan välja att gå med i Club Hero i samband med köp eller försäljning enl. exemplet nedan:
I Finland erbjuder vi betalning med kontoöverföring till IBAN för både privatpersoner och företagskunder.
Vi brukar vanligtvis hinna gå igenom och utföra utbetalningen för alla inkomna mobiler samma dag eller senast dagen efter att vi tagit emot paketen. Vi värdesätter din tid och eftersträvar att alltid göra försäljningsprocessen så smidig som möjligt.
När vi utför betalningen så får du ett mail med kvitto. Pengarna kommer vanligtvis fram till ditt konto dagen efter.
Nej inget sådant behöver du ha kvar. Vi är endast intresserade av mobilen. Så om originalkartongen, hörlurarna, laddaren eller andra tillbehör saknas till mobilen så gör det ingenting. Om du skickar med några tillbehör med din mobil när du säljer den till oss så kommer vi att återvinna dom.
Hela vägen fram till det ögonblick då vi har slutfört affären, och det innebär när vi har genomfört din betalning, har du möjlighet att ångra dig. Men efter att försäljningen är slutförd och pengarna har överförts till dig, är det tyvärr inte möjligt att avbryta transaktionen. Vi uppskattar ditt förtroende och engagemang i affären, och vi är här för att göra processen så smidig och pålitlig som möjligt.
Om du gjort en beställning för att skicka in din enhet till oss och vill avbryta den behåller du bara enheten hemma och låter beställningen vara.
Återställ gärna enheten innan försäljning, då detta underlättar i hanteringen, och se även till att eventuella Google- eller Apple-konton är borttagna från denna.
Nej, vi erbjuder för närvarande ingen inbytestjänst.
Ni kan däremot köpa och sälja produkter i separata transaktioner.
Beställningen bör packas i kartong med packmaterial (t.ex. bubbelplast eller tidningspapper) eller i ett vadderat kuvert. Se till att det är ordentligt tejpat och stötskyddat.
För vissa nyare modeller eller om du säljer många enheter så kan vi komma att efterfråga en kopia på ditt inköpskvitto/bevis i brottsförebyggande syfte.
IMEI- och serienummer är unika identifierare och kopplar köpebeviset till den aktuella enheten.
Priset är giltigt i 14 dagar från det att ett ärende upprättats.
Håll detta i åtanke, då våra priser ändras kontinuerligt.
Priset vi betalar beror på vilken modell det är, om den fungerar och vilket skick den är. Enklaste sättet för att få ett pris är att söka rätt på din modell och svara på några snabba frågor om skicket. Värdera mobilen här.
Nej, dessvärre har vi inte möjlighet att öka priserna för närvarande.
Alla betalningar sker säkert och smidigt via Avardas plattform.
Alla våra betalningar hanteras av Avarda.
För att ändra från faktura till delbetalningn så loggar du in hos Avarda (du får länk på din mail för detta) och följer instruktionerna för betalning av lägsta belopp.
Du kan enkelt svara på bekräftelsemailet som du fick när du gjorde din beställning och skriva att du vill avbryta den.
Om din beställning redan har skickats, är det tyvärr inte längre möjliga att ändra leveransadressen. Du kan dock byta uthämtningsställe hos Postnord ifall du valt att paketet ska skickas med "MyPack Collect". Ladda ner Postnords app och lägg till ditt paket för att göra detta själv.
Om du kontaktar oss innan vi har skickat beställningen, finns det ibland möjlighet att ändra leveransadressen. Möjligheten att göra så beror på din valda betalningsmetod och leveransalternativ. Du kontaktar oss enklast genom att svara på ditt bekräftelsemail.
Om du valt leverans med Postnord så kan du själv enkelt byta till det postombud du föredrar. Detta gör du enkelt från Postnord-appen som du kan ladda ner till din mobil.
Om en beställning inte hämtas inom utsatt tid så returneras det tillbaka till oss. Kontakta vår kundtjänst om du vill få det skickat på nytt. Om du vill avbryta ordern så kommer en returfraktkostnad på € 9 att debiteras. Resterande belopp återbetalas till dig.
I bekräftelsemailet som du fick när du gjorde din beställning hittar du en länk för att göra en retur.
Returen är mycket enkel. Du fyller i anledningen till varför du vill returnera och sedan får du ett mail med en fraktetikett och instruktioner för hur du skickar. I korthet går det till såhär:
Vi brukar alltid prioritera garantiärenden högst är därför oftast mycket snabba med det. Om du skickar in mobilen för ett garantiärende så brukar vi ofta kunna åtgärda felet och returnera vara samma dag vi tar emot den eller dagen efter.